Συνεχή έλεγχο στο Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας, θέλει να επιβάλλει το υπουργείο Εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, η αφετηρία, αναμένεται να γίνει στην επικουρική ασφάλιση, συνδυαστικά με την έναρξη, από 1.1.2022 του ΤΕΚΑ, δηλαδή του νέου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης. Στη συνέχεια θα υπάρξει σύνδεση με την Επαγγελματική Ασφάλιση και με τα ταμεία που βρίσκονται εκεί και λειτουργούν πιο αυτόνομα. Όμως, ο αρχικός σχεδιασμός περιλαμβάνει και παρεμβάσεις της εν λόγω ανεξάρτητης αρχής, ακόμα και με ετήσια reports και στο διανεμητικό σκέλος της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ουσιαστικά, ο στόχος που προωθείται αυτή η κομβική παρέμβαση, κατά το μοντέλο της Σουηδίας και της Αγγλίας, είναι διττός:
Αφενός, στοχεύει στο να πετύχει καλύτερη εποπτεία στο νεοσύστατο ΤΕΚΑ, αλλά και στα Επαγγελματικά Ταμεία. Στο υπουργείο Εργασίας, έχουν αντιληφθεί ότι μια εποπτεία όπως είναι η σημερινή, τριπλού τύπου, στην οποία συμμετέχει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, περισσότερο προσθέτει γραφειοκρατία και δεν επιτελεί τον πραγματικό της ρόλο. Σε αυτό το πεδίο, μια ανεξάρτητη αρχή, με προκαθορισμένες κατευθύνσεις και στόχους, εκτιμάται ότι θα μπορούσε να πετύχει πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Άλλωστε, η λειτουργία του Κεφαλαιοποιητικού Συστήματος επικουρικής ασφάλισης, που αποτελεί μεταρρύθμιση η οποία τίθεται εν ισχύ σε ένα δίμηνο, θα πρέπει να υπόκειται σε αυστηρό έλεγχο, ειδικά στα «πρώτα της βήματα». Άρα, κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντικό, να υπάρχει ένας οριοθετημένος φορέας ελέγχου της λειτουργίας του ΤΕΚΑ, στο πλαίσιο της ομαλής μετάβασης από την προηγούμενη συνθήκη, του διανεμητικού συστήματος στην καινούρια.
Ο δεύτερος λόγος της παρέμβασης που κυοφορείται και η οποία πάντως βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, είναι η ίδια η φύση του Ασφαλιστικού Συστήματος. Με δεδομένο το δημογραφικό πρόβλημα είναι υπαρκτό, το υπουργείο Εργασίας θέλει να δημιουργήσει ένα μηχανισμό, που θα μπορεί έγκυρα και σε «πραγματικό χρόνο» να παρουσιάζει στοιχεία, που θα δείχνουν το «δούναι και λαβείν» του συνταξιοδοτικού συστήματος. Έτσι, θα μπορούν να γίνονται καλύτερες «μακροοικονομικές προβολές» για το διανεμητικό σύστημα ασφάλισης, για να διαπιστώνεται ποια είναι η πορεία του και, αν και πότε, χρειάζεται να γίνουν οι όποιες παρεμβάσεις. Το ζητούμενο είναι να μπορεί το υπουργείο Εργασίας να γνωρίζει με σχετική ασφάλεια, τι θα γίνει μετά από κάποια χρόνια στο ασφαλιστικό σύστημα, για να μπορεί να παρεμβαίνει προληπτικά.
Στο ίδιο «μήκος κύματος», το μοντέλο της ανεξάρτητης αρχής που προωθείται, θα περιλαμβάνει και στοιχεία από την ιδιωτική ασφάλιση. Θα φαίνεται έτσι καλύτερα, σε σχέση με το σύνολο του πληθυσμού, ποια είναι τα ποσοστά αναπλήρωσης που πρέπει να υπάρχουν για μελλοντικές συντάξεις. Ακόμα και το σκέλος της βελτίωσης της αποταμίευσης του ασφαλιστικού συστήματος, θα μπορεί να διαπιστωθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια.
Το μοντέλο που θέλει να ακολουθήσει το υπουργείο Εργασίας, δεν κινείται τόσο πολύ στη λογική της Εθνικής Αρχής Συντάξεων, όπως υπάρχει σε άλλες χώρες. Προτιμάται σε αυτή τη φάση, να προωθηθεί ένα μοντέλο που θα δείχνει πως μπορεί το ασφαλιστικό σύστημα, να διατηρήσει την σταθερότητά του, αποφεύγοντας τυχόν κλυδωνισμούς, που μπορεί να προκύψουν από περιόδους κρίσης, σαν και αυτή που βίωση η χώρα την τελευταία δεκαετία. Το μοντέλο της διοίκησης αυτής της Ανεξάρτητης Αρχής, αναμένεται να γνωστοποιηθεί στο ευρύ κοινό, στις αρχές της νέας χρονιάς. Ήδη πάντως, η σχετική έγκριση από το Μέγαρο Μαξίμου, φαίνεται πως έχει δοθεί.