Καταδότες φοροφυγάδων έναντι αμοιβής αναζητούν πλέον επισήμως, το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, μέσω ειδικής εφαρμογής που θα εγκατασταθεί στα κινητά τηλέφωνα.
Σύμφωνα με τα νέα «φορολογικά ήθη» που εισάγουν ΥΠΟΙΚ και ΑΑΔΕ οι καταγγελίες στην Εφορία θα γίνονται ανώνυμα ή επώνυμα για όσους εκδίδουν «μαϊμού» αποδείξεις.
Πρόκειται για την εφαρμογή appodixi, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες των κινητών να διαπιστώνουν εάν η απόδειξη που έλαβαν από κατάστημα ή επαγγελματία είναι γνήσια ή «μαϊμού».
Αν διαπιστώσουν ότι δεν είναι κανονική η απόδειξη έχουν τη δυνατότητα να καταγγείλουν online στην Εφορία την επιχείρηση που φοροδιαφεύγει και οι καταγγέλλοντες να λάβουν «λύτρα», ένα μέρος από το πρόστιμο που θα επιβληθεί.
Πως θα λειτουργεί
Ανοίγοντας την εφαρμογή, ο χρήστης, μέσω της κάμερας του κινητού, θα σκανάρει τον κωδικό QR της απόδειξης.
Ανάλογα με την κατάσταση της απόδειξης, η εφαρμογή θα ενημερώνει τον χρήστη με τα αντίστοιχα μηνύματα:
*Ότι η απόδειξη έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ.
Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζει και τα στοιχεία της απόδειξης, δηλ. τον αριθμό της ταμειακής, το ΑΦΜ της επιχείρησης, τον αριθμό της απόδειξης, την ημερομηνία και ώρα έκδοσης της συναλλαγής, την αξία της συναλλαγής και τον ΦΠΑ, και στις συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, την ποσότητα και το είδος του καυσίμου.
Στην περίπτωση αυτή, ελέγχεται εάν τα στοιχεία που εμφανίζονται στην εφαρμογή είναι τα ίδια με αυτά που εμφανίζονται στην απόδειξη.
Εάν δηλαδή η αξία που αναγράφεται στην απόδειξη είναι ίδια με την αξία που έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ.
Εάν υπάρχει διαφορά, αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα έχει γίνει επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης, ώστε άλλο ποσό να εμφανίζει στην απόδειξη στον πελάτη και άλλο, μικρότερο, ποσό να διαβιβάζει στην ΑΑΔΕ.
*Ότι η ταμειακή είναι δηλωμένη, αλλά η απόδειξη δεν έχει ακόμα διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ.
Στην περίπτωση αυτή, αναφέρεται η ημερομηνία και ώρα πέραν την οποίας η απόδειξη θα έπρεπε να έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ.
Εάν η απόδειξη έχει εκδοθεί πριν από το χρονικό σημείο αυτό, υποδεικνύεται η αναφορά για μη διαβίβαση της απόδειξης.
*Ότι ο κωδικός QR δεν μπορεί να διαβαστεί ή ότι η ταμειακή δεν είναι δηλωμένη ή δεν είναι ενεργή. Στην περίπτωση αυτή υποδεικνύεται η υποβολή αναφοράς στην εφαρμογή.
Πώς γίνεται η καταγγελία
Εφόσον ο πελάτης επιλέξει να αναφέρει την απόδειξη, καλείται να ακολουθήσει τα ακόλουθα βήματα:
*Να φωτογραφίσει την απόδειξη.
*Να εισαγάγει τον λόγο αναφοράς, υπό μορφή πεδίου Λίστας Επιλογών (με δυνατότητα επιλογής μιας τιμής).
*Να προσθέσει όποιες παρατηρήσεις θέλει.
*Να επιλέξει αν θα πραγματοποιήσει ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία.
Η αναφορά ενημερώνει το πληροφοριακό σύστημα αξιοποίησης καταγγελιών της ΑΑΔΕ και με βάση αυτήν δρομολογείται ο σχετικός έλεγχος.
Η εφαρμογή λειτουργεί σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά.
Θα είναι διαθέσιμη για τους πολίτες σε λίγες ημέρες στα ηλεκτρονικά καταστήματα Google play (για κινητά android) και ΑppStore (για κινητά IOS, δηλαδή της Apple).
Τα… λύτρα
Για τους «καταδότες» φοροφυγάδων θα υπάρχει και αμοιβή.
Όπως ανέφεραν ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, αυτό το οποίο συζητούν είναι μια χρηματική επιβράβευση, ως πολλαπλάσιο της αξίας της απόδειξης και μέχρι κάποιο όριο, εφόσον η καταγγελία της επιχείρησης για την απόδειξη, οδηγήσει σε βεβαίωση προστίμου για παραβάσεις που αφορούν επέμβαση ή παραποίηση φορολογικών μηχανισμών ή για μη διασύνδεση της ταμειακής με την ΑΑΔΕ.