Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
20.2 C
Athens

ΚΕΑΟ: Σοβαρό πρόβλημα αποπληρωμής του χρέους από μικροφειλέτες

Βελτιώσεις στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες  του πραγματοποιεί ο ΕΦΚΑ, ώστε να περιορίσει κάπως τα προβλήματα που ανακύπτουν από τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων χρεών, με δεδομένο ότι η αποδοτικότητα των ρυθμίσεων δεν είναι ικανοποιητική. Από τα 47,55 δισ. ευρώ που είναι τα ληξιπρόθεσμα χρέη που βρίσκονται στο μητρώο του το ΚΕΑΟ, έχουν ενταχθεί προς ρύθμιση 25,3 δισ. ευρώ, αλλά την ίδια στιγμή έχουν χαθεί τα 17,48 δισ. ευρώ εξ αυτών, αφού έχουν βγει εκτός διαδικασίας 961.691 οφειλέτες. Παράλληλα ο ΕΦΚΑ καλείται να αντιμετωπίσει και την ταλαιπωρία δεκάδων χιλιάδων μη μισθωτών που έχασαν την ασφαλιστική τους ικανότητα από την 1η Μαρτίου, συχνά λόγω μικρών οφειλών που δεν γνώριζαν ότι είχαν.

Πιο αναλυτικά το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), σε συνεργασία με τον ΕΦΚΑ αναβάθμισε το ψηφιακό περιβάλλον του. Έτσι, εφεξής οι οφειλέτες (φυσικά και νομικά πρόσωπα), θα έχουν πιο εύκολη πρόσβαση στο χρέος τους, ώστε να γνωρίζουν με απόλυτη ακρίβεια τα ποσά που χρωστούν ανά έτος και ανά Ταμείο αναφοράς. Το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί αφορούσε κυρίως τα έτη πριν από το 2017, δηλαδή πριν από την έναρξη λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Πλέον, με χρήση των κωδικών taxisnet, οι οφειλέτες θα μπορούν να διαπιστώσουν το ακριβές ύψος της οφειλής τους, μαζί με τυχόν πρόσθετα τέλη, ακόμα και για τα έτη πριν από το 2017, διαθέτοντας με ευκολία μια συνολική λίστα με τα χρέη τους, όπως αυτά έχουν καταγραφεί από το ΚΕΑΟ.

Όπως έγινε γνωστό από τον ΕΦΚΑ

  • Η σύνδεση με τις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του ΚΕΑΟ πραγματοποιείται με τους προσωπικούς κωδικούς TaxisNet του οφειλέτη, μέσω της ιστοσελίδας του Φορέα https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies/elektronikes-yperesies-keao ακολουθώντας τη διαδρομή: Μενού > Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες > Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΚΕΑΟ.
  • Στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, παρέχεται πλέον στον οφειλέτη η δυνατότητα πρόσβασης από ένα σημείο, σε ενοποιημένη εικόνα του συνόλου των μητρώων του, ανεξάρτητα του Φορέα προέλευσης της οφειλής (τ.ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τ.ΟΑΕΕ, τ.ΟΓΑ, τ. ΤΣΜΕΔΕ, νυν e-ΕΦΚΑ, κλπ).

Επισημαίνεται ότι οι οφειλέτες που είχαν ήδη πιστοποιηθεί στο παρελθόν στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του ΚΕΑΟ μπορούν να χρησιμοποιούν τους  κωδικούς που ήδη διαθέτουν.

Διευκρινίζεται, ότι στο νέο αναβαθμισμένο περιβάλλον των Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών του ΚΕΑΟ κάθε οφειλέτης μπορεί να παρακολουθήσει και να διαχειριστεί μόνον τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, οι οποίες είναι βεβαιωμένες στον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του. Αυτό σημαίνει όμως, ότι δεν μπορεί ούτε να παρακολουθήσει, ούτε να διαχειριστεί τυχόν άλλες οφειλές που τον βαραίνουν, οι οποίες μπορεί να είναι βεβαιωμένες στον ΑΦΜ τρίτου προσώπου και για τις οποίες συνευθύνεται εκ του νόμου (π.χ. οφειλές διοικούντων και εταίρων νομικά πρόσωπα).

Για τις σχεδόν ένα εκατομμύριο χαμένες ρυθμίσεις στον ΕΦΚΑ, παρέμβαση πραγματοποίησε ο Νίκος Παππάς, τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ. Με κοινή δήλωσή του μαζί με τον Γιώργο Γαβρήλο, τομεάρχη Εργασίας του κόμματος, τονίζεται ότι, «εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ «πνίγονται» στα χρέη. Χάνουν την ασφαλιστική τους ικανότητα και την πρόσβαση στη φαρμακευτική και ιατρική περίθαλψη. Η μεσαία τάξη πληρώνει την υλοποίηση του σχεδίου Πισσαρίδη και την εμμονή της Ν.Δ. στην εκκαθάριση της αγοράς, οδηγείται στον Καιάδα του ιδιωτικού χρέους.» Ο κ. Παππάς επιμένει ότι ανάταξη της οικονομίας και της κοινωνίας θα πραγματοποιηθεί με «γενναία ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους συνολικά, όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Με διαγραφή μέρους και ρύθμιση του υπολοίπου των χρεών, με εγγύηση – επιδότηση των βιώσιμων επιχειρηματικών και στεγαστικών αναδιαρθρώσεων οφειλών, με προστασία της α’ κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης, της αγροτικής γης, αλλά και των εύλογων δαπανών διαβίωσης».

Ασφαλιστική Ικανότητα και διευκολύνσεις

Στο μεταξύ ο ΕΦΚΑ λαμβάνει μια σειρά από έκτακτα μέτρα για να διευκολύνει τους μη μισθωτούς που έχασαν την ασφαλιστική τους ικανότητα, λόγω χρεών και επιθυμούν να την ενεργοποιήσουν εκ νέου.

Συγκεκριμένα, οι ενδιαφερόμενοι που έχουν πλέον διευθετήσει τις οφειλές τους (είτε εξοφλώντας, είτε ρυθμίζοντας και καταβάλλοντας την 1η δόση), μπορούν:

α) Να απευθυνθούν σε οποιοδήποτε τοπικό κατάστημα του e-ΕΦΚΑ και μάλιστα χωρίς ραντεβού, ειδικώς για ζητήματα ασφαλιστικής ικανότητας και εφόσον, να λάβουν άμεσα ασφαλιστική ικανότητα.

β) Να εισέλθουν στην ηλεκτρονική υπηρεσία «Έλεγχος ασφαλιστικής ικανότητας μη μισθωτών», https://www.efka.gov.gr/el/elegchos-asphalistikes-ikanotetas-me-misthoton, και να επιλέξουν «αμφισβήτηση οφειλών». Ειδική ομάδα έργου που συστάθηκε για αυτό τον σκοπό, επεξεργάζεται τα αιτήματα και η ασφαλιστική ικανότητα αποκαθίσταται εντός λίγων ωρών.

γ) Να αναμένουν την προγραμματισμένη αυτόματη απόδοση ασφαλιστικής ικανότητας. Ακόμα και ως προς αυτή, αντί να διενεργείται μηνιαίως, αποφασίστηκε να γίνεται εκτάκτως κάθε εβδομάδα. Όπως έγινε γνωστό, ήδη έχουν αποκτήσει ασφαλιστική ικανότητα όσοι εξόφλησαν ή ρύθμισαν έως την 6η Μαρτίου. Όσοι το έπραξαν από την 7η Μαρτίου και μετά θα αποκτήσουν αυτόματα ασφαλιστική ικανότητα στο τέλος της τρέχουσας εβδομάδας.

Όσοι έχουν απευθυνθεί στα τοπικά καταστήματα του ΕΦΚΑ ή έχουν τσεκάρει την σχετική πλατφόρμα, αν διαπιστωθεί ότι εξακολουθούν να έχουν οφειλές από μη έγκαιρη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, μπορούν να κάνουν τριπλό ηλεκτρονικό έλεγχο, ως εξής:

α) Εάν πράγματι έχουν ασφαλιστική ικανότητα, ακολουθώντας τον παραπάνω σύνδεσμο.

β) Εάν έχουν τρέχουσες οφειλές, ακολουθώντας τον σύνδεσμο https://www.idika.org.gr/EfkaServices/Application/Contributions.aspx  

γ) Εάν έχουν βεβαιωμένες οφειλές στο Κ.Ε.ΑΟ, τις οποίες θα πρέπει να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν, ακολουθώντας τον σύνδεσμο https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies/elektronikes-yperesies-keao

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ