Παρέμβαση 13 σημείων, πραγματοποίησε η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών (ΕΕΚΕ), προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα εκμετάλλευσης πολιτών, για αγορές που θα μπορούν να γίνουν κατά την Cyber Monday, που έχει προγραμματιστεί για την ερχόμενη Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου.
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η «καταναλωτική φρενίτιτδα», όπως επισημαίνει η ΕΕΚΕ, χρειάζεται «αυξημένη καταναλωτική συνείδηση, σύνεση και περίσκεψη κατά τις αγορές».
Ειδικότερα, οι παγίδες που εντόπισαν οι επιστημονικοί συνεργάτες της ΓΣΕΕ, είναι οι εξής:
- Οι πολίτες να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
- Πριν από την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό.
3.Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα.
4.Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών.
- Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι ρητά διατυπωμένοι.
- Εάν απαιτείται ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, εκεί πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής.
7.Να οριοθετήσουν οι καταναλωτές τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν.
8.Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις.
9.Κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή ή τιμή αναφοράς βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση.
10.Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές.
11.Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.
12.Να αποφεύγεται η ολοσχερής εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους.
13.Προσέχουμε τις ενδεχόμενες «κρυφές χρεώσεις» όπως το κόστος της εμπορικής εγγύησης που τυχόν παρέχει ο προμηθευτής, το κόστος της μεταφοράς και εγκατάστασης, το κόστος της επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος.